Sökning: "linnea universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 1254 uppsatser innehållade orden linnea universitet.

  1. 1. Conflict Discourse in Television Series – The Functions and Uses of Silence in Relation to Social Class

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Linnea Elin Andersson; [2020-04-30]
    Nyckelord :engelska; silence; television; conflict management strategies; conflict; conversation; turn-taking; communication; avoidance; confrontation; conversation analysis; qualitative research;

    Sammanfattning : This study paper investigates the correlation between social class and the use of silence in conflict discourse, by comparing the interactional style and turn-taking behaviour in two television series representing the upper and lower class. To this end, the study analyses conflict conversations inThe Crown (UK) andShameless (US) to show how in both scripts writers use specific linguistic elements to represent how these social classes are depicted in media. LÄS MER

  2. 2. STAD OCH LAND-KLYFTANS EFFEKT PÅ POLITISK TILLIT. En kvantitativ studie av politikerförtroendet i 18 europeiska länder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnea Christensson; [2020-03-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study examines the effect of the urban-rural divide on political trust using data from 18 european countries. Recent political events as the result of the Brexit-vote in the UnitedKingdom and the French Yellow vests movement indicates a political distrust among rural areas. LÄS MER

  3. 3. Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnéa Mattsson; Jeanette Beckman; [2020-03-04]
    Nyckelord :beteendeproblem; lärare; specialpedagogik; systemteori; socialkonstruktionism; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. LÄS MER

  4. 4. VUXENBLIVANDE, NÄR DÅ? En kvalitativ intervjustudie om arbetet med unga vuxna inom Socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Andersson; Linnéa Skorupa; [2020-02-24]
    Nyckelord :Unga vuxna; Socialtjänst; Stöd; Ansvar; Avslutad vård;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi socialsekreterares erfarenheter av att arbeta med unga vuxna (18 till 21 år) som har haft långvarig kontakt med Socialtjänsten. För att besvara detta syfte har vi genomfört fyra individuella intervjuer med socialsekreterare från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. ”Jag har ju hela tiden ett ansvar, för barn är ju barn.” En kvalitativ studie av familjerättssekreterares syn på barns bästa och barns delaktighet i utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Amelia Åhgren; Linnea Granbacke; [2020-01-16]
    Nyckelord :familjerättssekreterare; barn; barnets bästa; delaktighet; tvistemål;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur familjerättssekreterare tolkar barnets bästa och ser på barnets delaktighet i utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge. Denna kvalitativa intervjustudie utgjordes av intervjuer med sex familjerättssekreterare som arbetat inom området mellan 3-31 år. LÄS MER