Utvecklar aktuella läromedel elevers läsförståelse? En analys av läsförståelseinslagen i tre läromedel för år 3-4

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggdautifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska. Vi har utgått från tre frågeställningar:1. Vad säger aktuell forskning att läsförståelse innebär? Hur utvecklar man detta hos eleverna?. Vad säger kursplanen i svenska att vi ska arbeta mot inom området läsförståelse? Stämmer detta överens med vad forskningen säger?3. Är de aktuella läromedlen bra att använda för att utveckla elevers läsförståelse, utifrån aktuell forskning och kursplanens mål?Metod och materialVi har besvarat den första frågeställningen genom en forskningsöversikt. Den andra frågeställningen harbesvarats genom en jämförelse mellan forskningsresultaten och kursplanen i svenska, med syfte att se omforskningsresultaten tycks ligga till grund för kursplanens utformande. För att besvara den tredje frågeställningen har vi utifrån forskningsresultaten och kursplanens mål byggtupp en analysmodell, utifrån vilken vi analyserat tre olika läromedel: Akrobat – tolv steg i svenska, Pojken ochTigern – läsförståelse och Zoom – reflekterande läsning.ResultatForskningen visade sig vara enig om att förståelse uppstår i mötet mellan texten och läsaren, och att det kräveraktiv läsning, metakognition samt användande av olika tankestrategier. Läsförståelse handlar inte primärt omavläsning, utan om att läsa och förstå textens innebörd. Innehållet i kursplanen visade sig stämma väl överens med dessa forskningsresultat. Alla kursplansmålsom berör ämnet har stöd i forskningen. Det finns dock några aspekter av läsförståelse som forskningen tar upp,men som inte finns uttryckt i kursplanen. I vår analys har vi konstaterat att alla tre läromedel tycks ha sin grund i aktuell forskning och i kursplanensmål. De tar upp alla forskningens kriterier för främjande av läsförståelse, och tränar eleverna i alla de tanke-strategier som goda läsare använder sig av. Dock sker detta i olika utsträckning inom respektive läromedel. Ingetav läromedlen tycks vara självbärande, utan de kräver alla ett medvetet arbete av läraren samt kompletteringinom vissa områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)