Värdegrund och elevinflytande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka om gymnasieelever och komvuxelever känner till skolans värdegrund samt att ta reda på om eleverna upplever att de är delaktiga i planeringen av undervisningen.Vi har genomfört en kvantitativ enkätundersökning i två olika gymnasieklasser samt en komvux klass.Resultatet tyder på att elevernas medvetenhet om skolans värdegrund är bristfällig. Åtskilliga elever upplever att de inte fått någon information om värdegrunden från skolan, vilket delvis förklarar elevernas bristfälliga kunskaper i frågan.En majoritet av de tillfrågade eleverna upplever att de är delaktiga i planeringen av undervisningen. Vår undersökning visar stora skillnader mellan eleverna i ettan och eleverna i trean.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)