Analys av läroböcker i matematik för lågstadiet : med fokus på geometriska begrepp

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ge förståelse för vilka möjligheter för elevers begreppsutveckling och lärande inom området geometri som finns i elevers matematikläroböcker. Begreppsinlärningen, med hjälp av läroboken, belystes utifrån olika representationsformer som hittades i läroböckernas uppgifter. En läromedelsanalys gjordes med hjälp av den kvalitativa innehållsanalysen. De olika representationsformerna som är bildmodell, språk, konkret modell, symbol och verklighet, användes för att analysera geometriska begrepp i två olika matematikläroböcker för åk 1, 2 och 3.    I resultat kom det fram att matematikläroböckerna Prima Matematik och Mästerkatten genom sitt upplägg och sin variation av representationsformer till stor del ger möjlighet till begreppsutveckling av tvådimensionella geometriska begrepp. Mest förekommande representationsformer av geometriska begrepp var dock i bildform vilket tyder på att begreppsutveckling enligt matematikläroboken sker mest via bilder. Om begreppsutvecklingen ska ske på tillfredsställande sätt behöver begreppen angripas utifrån olika representationsformer som verklighetsanknytning, kommunikation mellan elever samt laboration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)