Rörelse i skolvärlden : En kvalitativ undersökning av hur pedagoger  arbetar med Skolverkets förslag om mer  rörelse

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med förslaget om "mer rörelse i skolan". För att uppnå studiens syfte, kommer följandefrågeställningar att besvaras: Hur tolkar olika pedagoger förslaget om "mer rörelse i skolan"? Hur genomförs förslaget i praktiken? Hur utvärderar man det praktiska arbetet med förslagetom "mer rörelse i skolan"? Teori och metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats. Datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger från olika skolor. Den empiriska datantranskriberades manuellt och all data analyserades tematiskt genom innehållsanalys. De sexpedagogerna som medverkade i studien valdes ut baserat på två olika urvalstyper: målstyrturval och bekvämlighetsurval. Resultat Enligt den insamlade datan visar att alla undersökta pedagoger genomför rörelse på liknande sätt och i likartade former. Samtliga skolor använde lärarledda rastaktiviteter och en tredjedel använde även brain breaks. Samtliga skolor inkluderade också icke lärarledda raster. Dock indikerar datan att majoriteten av pedagogernas planering, genomförande och utvärdering avrörelsearbetet är pedagogiskt bristfälligt. Man har valt att aktivera eleverna genom organiserade aktiviteter, men det framgår inga läro-syften eller lärandemål med dessa aktiviteter utöver att få eleverna att röra på sig fysiskt. Slutsats Studiens kom fram till slutsatsen att Skolverkets förslag om mer rörelse har tolkats på liknande sätt vilket indikerar att rörelseförslaget är formulerat på ett tydligt sätt. De undersökta skolorna har även använt liknande arbetssätt, dock brister arbetet utifrån en pedagogisk synvinkel. Skolorna bör fokusera mer på hur man kan verkställa förslaget via en mer pedagogiskt lämplig plan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)