Att vara närstående till en person med traumatisk hjärnskada : En litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Att drabbas av traumatisk hjärnskada (Traumatic Brain Injury; TBI) innebär att hjärnan utsättas för ett yttre våld som kan orsaka kortvariga samt långvariga funktionsnedsättningar. Det kan medföra livsförsändningar både för den drabbade och för de närstående. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av att vara närstående till en person med traumatisk hjärnskada. Studien utfördes i form av en litteraturstudie med kvalitativ innehållsanalys som analyserades med manifest ansats där människors upplevelse och erfarenheter var i fokus. I studien inkluderades 13 vetenskapliga artiklar. Under analysprocessen av valda artiklar identifierades sex slutkategorier; Ta ansvar och ge upp sina egna behov, Få förändrade och nya roller, Brist på information från hälso-och sjukvården, Vara psykiskt belastad, känsla av ensamhet och isolering; Förlust av relationer. Resultatet visade att närstående upplevde olika svårigheter relaterade till att leva med en person med traumatisk hjärnskada. Att vara närstående till en person med traumatisk hjärnskada kan skapa ekonomiska, sociala, psykiska, känslomässiga och sexuella konsekvenser vilket medför stora förändringar i sociala roller och relationer. Sjuksköterskor behöver kunskap om hur det är att vara närstående till personer med traumatisk hjärnskada samt ha en förståelse för deras upplevelse för att kunna bemöta dem på ett adekvat sätt. Sjuksköterskans kunskap och förståelse kan förbättra närståendes upplevelse av sjukvården samt att de får stöd i sin situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)