Koldioxidutsläpp och åtgärder för ett sågverks transporter : Fallstudie på Vida Vislanda

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Skogsindustrin är betydande för den svenska välfärden och inom industrin är Vida en viktig aktör. Vidare är transporter en stor del av industrin där majoriteten av de producerade produkterna exporteras. All transport som krävs ger också en stor miljöpåverkan, inte minst i form av koldioxidutsläppen. Syfte: Studien kartlägger och beräknar koldioxidutsläpp för ingående och utgående transporter för Vidas sågverk i Vislandas under år 2021. Fortsättningsvis, undersöker studien vilka åtgärder ett företag i sågverksbranschen kan implementera för att minska sitt koldioxidutsläpp. Metod: För den första frågeställning har grunddata samlats in från fallföretagets affärssystem, representanter samt transportörer. Baserat på resultatet från den första frågeställningen, har teoretiskt och empiriskt material samlats in för att besvara den andra frågeställningen som fokuserar på åtgärder för att minska koldioxidutsläpp i transporter. Det empiriska materialet samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med representanter från fallföretaget. Slutsats: Studien resulterade i en beräknad mängd koldioxidutsläpp på 6 358 336 KgCO2 från fallföretagets ingående och utgående transporter under 2021. Mängden koldioxidutsläpp presenteras både för det totala studieobjektet samt för de fyra olika flödena vilket var inflödet från skog till sågverk samt utflödet till energitillverkare, massa- och pappersbruk samt transport av sågade och hyvlade trävaror. Diskussionen för den första frågeställningen resulterade i vilka faktorer som driver koldioxidutsläppen och de etablerade faktorerna var; avstånd, drivmedel, transportslag, fordonstyp, fyllnadsgrad och bränsleförbrukning. Den andra frågeställningen diskuterade och kom fram till vilka åtgärder ett företag inom sågverksbranschen kan ta sig an eller kräva att sina anställda transportörer tar hänsyn till. Åtgärderna som kräver kontinuerligt arbete, vilket visas i tabell 29, kategoriseras som långsiktiga eller kortsiktiga beroende på när de rimligtvis kan uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)