Det meningsfulla skrivandet : Om gymnasieelever och ungdomars attityder till skrivande i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna litteraturstudie kartlägger forskning som rör gymnasieelevers och ungdomarsupplevelse av och attityd till skrivande. Syftet är att synliggöra kopplingar mellan vadoch hur elever skriver och den inställning eleverna har till skrivande. De två frågeställningarna som ligger till grund för denna studie är: (1) Ser gymnasieelever ochungdomar meningen med att skriva? Om de ser meningen, när är då skrivandet meningsfullt? (2) Vilka faktorer tycks påverka gymnasieeleverna och ungdomars attityd tillskrivande? Genom systematiska sökningar har tidigare forskning rörande ungdomar ochelevers skrivande och attityd samlats in, värderats och analyserats. Resultatet visar attungdomar ser meningen med att skriva för personlig utveckling och för identitetsskapande, men att skrivandets villkor i framför allt skolan gör att skrivandet inte upplevsmeningsfullt. Resultatet visar också att attityden till skrivande påverkas av olika faktorersom: tron på den egna förmågan, hur gammal man är, vilket kön man har, i vilkenutsträckning man läser och skriver samt lärarens engagemang. När det resultat somframkommer i analysen och som presenteras i studien ställs i relation till gymnasieskolans ämnesplan för svenska synliggörs det att skrivundervisningen i skolan sällanlyckas stimulera elevernas lust att skriva, samt att den inte upplevs stödja den personligautvecklingen. Läraren har därmed också ett ansvar att använda elevernas kunskaper ochtidigare erfarenheter för att göra undervisningen stimulerande och lustfylld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)