“Ett laddat ord!” En diskursanalytisk studie av begreppet undervisning i relation till förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Förskolans läroplan har nu reviderats, publicerats och kommer att träda i kraft 1 juli år 2019. I denna revidering har begreppet undervisning lagts till, vilket har medfört att det diskuteras och debatteras vilken innebörd detta har för förskolan. Syftet med denna studie är att utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöka hur begreppet undervisning tolkas, diskuteras och debatteras i relation till förskolan.Detta kommer vi studera med en diskursanalytisk ansats, genom att studera artiklar ur facktidningen Förskolan. Diskursanalys som verkar både som teori och metod, rymmer oftast en idé om att språket struktureras upp i olika kategorier, beroende på i vilken social kontext människan befinner sig i. Detta medför att vi i vår analys försöker lokalisera vilken betydelse begreppet undervisning ges för förskolan, samt undersöker vilka diskurser som framkommer utifrån hur det talas kring undervisning i empirin.Studiens resultat visar en pågående antagonism kring begreppet undervisning i relation till förskolans syfte och funktion. I resultatet talas det om undervisning som något främmande, något annat och lekfullt i förskolans kontext. Studien resulterar även i att det framkommer en oro över att införandet av begreppet undervisning kommer leda till skolifiering av förskolan. I resultatet kring förskollärarens funktion i relation till begreppet undervisning framkommer det en otydlighet kring hur det ska verka i förskolan. Resultatet i studien visar en pågående antagonism kring hur det talas om begreppet undervisning utifrån ett yrkesverksamt, fackligt och myndighetsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)