Pedagogers samarbete i affektsituationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa pedagogers samarbete i affektsituationer samt hur de ser på detta samarbete, affektsituationer och sin uppgift i dessa och vad som krävs för att denna uppgift ska kunna genomföras. Studien är en kvalitativ sådan och för att besvara dess frågeställningar har fyra pedagoger intervjuats. Intervjuerna har genomförts på två skolor i en kommun i Stockholm varpå de sedan transkriberats och analyserats systematiskt. Resultaten visar att pedagogernas samarbete kring affektsituationer strävar mot en lösning för barnets bästa. Barns behov och barns perspektiv är i pedagogernas samarbete en viktig del för att finna en lösning på affektsituationer. För att nå detta mål delas ansvaret på ett sådant vis att pedagoger som inte är direkt involverade i situationen bidrar i andra aspekter av arbetet som att ta hand om övriga barn. Detta för att skapa förutsättningar för eleven i affekt samt för kollegor för att situationen ska lösas på ett bra vis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)