I krissituation : hur hanterar svenska IT-konsultbolag sin digitala arbetsmiljö?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: I en tid av kris såsom Covid-19 pandemin har det visat sig vara av stor betydelse att kunna hantera omställningen och anpassningsbarheten mot en allt mer digital arbetsmiljö. Att kunna ställa om till dagens moderna, digitala arbetsmiljö har blivit möjligt bland annat tack vare dagens teknologi. Vid en sådan snabb omställning som skedde i många företag våren 2020 och framåt utmanades både sättet att tänka och agera kring den moderna arbetsmiljön. Med detta i åtanke ligger fokus i denna undersökning på att ta reda på hur svenska IT-konsultbolag har hanterat denna omställning. Vad har anpassning till nya sätt att bedriva arbete på distans genererat för erfarenheter som kan komma till gagn för framtida liknande scenarier. Vidare bygger studien på en kvalitativ undersökning där tre IT-konsultbolag har intervjuats. IT-konsultbranschen bedömdes intressant då de i regel har en lång tradition av hög kundkontakt och arbete ute hos kund. Den teoretiska grunden utgörs av en forskarrapport byggd på en grundad teori där bland annat mängder av publikationer studerats för att ta fram lämpliga strategier för omställningen till en mer digital arbetsmiljö. Resultaten av studien visade att IT-konsultbolagen var relativt väl förberedda för att arbeta på distans i en digital arbetsmiljö. Studien visade också att teori och empiri stämde ganska väl överens med varandra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)