Hur mår egentligen idrottsläraryrket? : En kvalitativ studie om hur yrkets status framställs i dagstidningar åren 2013-2023

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Jonatan Moskowicz; Karolina Österlund; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottsläraryrkets status utifrån dess framställning i svensk dagspress. Utgångspunkten grundar sig i följande frågeställningar: 1) Hur framställs idrottsläraryrkets funktioner i svenska dagstidningar?, 2) Vilka positiva och negativa konnotationer knyts till idrottsläraryrket?, 3) Vilka förändringar av idrottsläraryrket och dess status framträder i materialet över tid? Teori och metod Uppsatsen skrevs utifrån en kvalitativ, diskursanalytisk metod varvid 65 artiklar ur blandade svenska tidningar selekterades ut som empiri. Till grund för metoden togs Peter Svenssons (2019) femstegs-modell i beaktning för att i slutändan kunna lokalisera kategorier och teman som konstrueras av de funna attributens regelbundna och gemensamma drag i empirin. Resultat I resultatet framkom fyra övergripande diskurser och fem underdiskurser som på olika sätt visar idrottsläraryrkets funktioner och hur dessa kan påverka yrkets status. Kopplat till idrottsläraryrkets funktioner framkom diskursen om hälsofrämjaren med två övergripande uppgifter – främja ett livslångt aktivt liv för eleverna samt hjälpa eleverna att prestera och få bättre betyg i skolan. Kopplat till yrkets status framkom diskurser om yrket som ett viktigt och givande yrke, en negativ arbetsmiljö med diverse underdiskurser samt hur ämnet marginaliseras, bland annat i relation till övriga ämnen. Främst framkom negativa attribut i relation till yrkets status. Förändringar över tid tyder på att elevers kondition har blivit sämre vilket kan påverka idrottsläraryrket, likväl som att idrottslärarnas auktoritet har försämrats i lektionssammanhang och att lönerna har blivit sämre. Det har också skett en förflyttning i lektionsinnehållets fokus från tävling och prestation till hälsa och välbefinnande. Slutsats Som slutsats kan dras att tidningar har en påverkan på vad som når ut till samhällets befolkning, likväl som att idrottslärarna har en påverkan på hur yrkets status framställs genom vad de väljer att delge i artiklar och intervjuer. I konstruktionen av yrkets status har både positiva och negativa framställningar förekommit, vilka påverkar yrkets status.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)