Ord i läromedel och ordförråd hos vuxna andraspråksinlärare

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: I denna uppsats har ord i läromedel och ordförråd hos elever i svenska som andraspråk på den grundläggande vuxenutbildningen studerats med empirisk skriftspråksforskning som metod. I ett första led har två läromedel Språket – grunden till din framtid (Tartar & Olsbeck 2019) och Nå målen 1 och 2 (Harstad 2019) bearbetats i ett konkordansprogram. Dessutom har frekvensordlistor genererats med utgångspunkt ifrån läromedlen. Orden har sedan delats in i fem frekvensband efter de 1000–5000 vanligaste orden i språket. Det visade sig att Språket – grunden till din framtid har fler lågfrekventa ord än vad Nå målen 1 och 2 har och att Nå målen 1 och 2 har fler högfrekventa ord. Svårighetsgraden av orden i Språket – grunden till din framtid kan därför ses som högre. Därefter har ett ordförrådstest på 30 ord skapats utifrån frekvensordlistorna och genomförts med 40 elever. Eleverna studerar svenska som andraspråk på delkurs 1 inom den grundläggande vuxenutbildningen. I resultaten av ordförrådstestet är medianen 16 rätt av 30 möjliga med en spridning på 2–25 rätt. Det visade sig också att en längre skolbakgrund i hemlandet korrelerar med ett högre resultat på ordförrådstestet. Ytterligare en del av studien var att ta reda på om de ordlistor som återfinns i marginalen till texterna i läromedlet Språket – grunden till din framtid kan tänkas underlätta den språkliga bördan av att förstå texterna. Här kunde man se en tendens till ett relativt högt antal lågfrekventa ord i förklaringarna till ordlistorden i förhållande till förekomsten av lågfrekventa ord i läromedlet som helhet. I ett sista led av studien genomfördes en intervju med läromedelsförfattaren av Språket – grunden till din framtid, Cécile Tartar, för att ta reda på hur hon tänker om ordinlärning och ord i läromedel. I intervjun framkom det att författaren medvetet satt den språkliga ribban högt i syfte att förbereda inlärare för vidare studier och arbetsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)