I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang : En kvalitativ studie om European Silver League i staden Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Abstrakt Titel: I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang. -En kvalitativ studie om European Silver League i Lund Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Alexandra Lazic och Rebecka Lazic Handledare: Blanca Astrid Moreno Datum: 28.04.2023 Syfte: Tidigare studier indikerar att tillämpningen av mindre sportevenemang inom platsmarknadsföring inte är lika etablerad som större sportevenemang. Studiens syfte är: ”Att undersöka hur European Silver League i volleyboll, som är ett mindre sportevenemang, kan användas inom platsmarknadsföring samt undersöka hur det påverkar staden Lunds image”. Metod: Studien omfattar ett induktivt synsätt och innehåller insamlad empirisk data från sju intervjuer med respondenter från Lunds kommunala destinationsbolag, Svenska volleybollförbundet och Lunds lokala volleybollklubb. De tematiska områdena berör marknadsföring, platsmarknadsföring, place branding, sport och place branding och slutligen mätning av framgång inom platsmarknadsföring/place branding. Resultat och slutsats: I gråzonen ligger guldklimpen. Studien identifierar en gråzon, där både mindre sportevenemang och kommuner med mindre resurser hamnar. Den outnyttjade potential i denna gråzon identifieras som lösningen för båda parter. Vidare identifieras fyra aspekter som gynnar en stad genom användning av mindre sportevenemang: sociala, ekonomiska, sportsliga och kommersiella. Utifrån studiens resultat baserad på teori och data dras slutsatsen att mindre evenemang, likväl som stora, kan användas som verktyg inom platsmarknadsföring för att förändra en stads image. Examensarbetets bidrag: Ambitionen med studiens bidrag är att lägga till en pusselbit till befintlig forskning samt bidra till ökad förståelse för möjligheterna med investering i mindre sportevenemang. Ett bidrag som potentiellt kan anses överförbart till andra städer och föreningar, samt göra det vägledande för framtidens destinationsutveckling. Förslag till fortsatt forskning: Förslagsvis hade det varit intressant att undersöka mjuka värden genom en kvantitativ analys av besökarnas och deltagarnas upplevelse av evenemanget och staden. Men även att på en djupare nivå undersöka möjligheterna till mätning och hur man kan identifiera framgångar av sportevenemang beroende på kommunen och föreningens uppsatta mål. Nyckelord: Platsmarknadsföring, image, place branding

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)