Corporate Social Responsibility som en del av arbetsgivarvarumärket : Anställdas uppfattning av arbetsgivarvarumärket, med CSR som en integrerad del, samt avsikter att stanna kvar inom företaget

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: I dagens läge med ökad konkurrens om att dels attrahera men också behålla en kompetent arbetskraft, så står företag inför stora utmaningar. Att behålla anställda inom företaget är idag en hög prioritet då kostnaderna för att ersätta anställda är stora. Få studier har undersökt hur olika aspekter av arbetsgivarvarumärket och personliga värderingar påverkar anställdas avsikter att stanna kvar hos arbetsgivaren. Syftet för denna fallstudie är att skapa större förståelse för vilka aspekter som är attraktiva i ett arbetsgivarvarumärke, med CSR som en integrerad del, samt vad som påverkar anställda att stanna kvar hos arbetsgivaren. Forskningsansatsen för denna studie är förklarande med en deduktiv och kvantitativ ansats. Datainsamlingen har skett i samarbetet med företaget BDX i Luleå i form av en enkätundersökning med 97 respondenter. Resultatet indikerar på att företag bör fokusera på vilket innovationsvärde och ledarskapsvärde som de kan erbjuda sina anställda för att öka attraktiviteten till företaget. När anställdas personliga värderingar stämmer överens med företagets värderingar så påverkar det positivt deras avsikter att stanna kvar hos arbetsgivaren. Studien har bidragit teoretiskt till litteraturen i form av en djupare förståelse av vilka aspekter som anses attraktiva i ett arbetsgivarvarumärke samt vad som påverkar anställdas avsikter att stanna hos arbetsgivaren inom entreprenad- och logistiksektorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)