I skuggan av Européen : En granskning av läroböcker i historia för gymnasiet - ur orientalistiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Uppsatsen består av en diskursanalys som ur ett postkolonialt perspektiv granskar två läroböcker i historia A kursen för gymnasiet. Metoden som används i arbetet är en diskursanalys som ska försöka granska dikotomiseringar och homogeniseringar som kan finnas i skildringarna i läroböckerna. Uppsatsen tar ansats ur Edwards Saids postkoloniala teori Orientalism. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur européer och andra folkgrupper skildras i läroböckerna samt hur dessa skildringar bidrar till generaliseringar och dikotomier av folkgrupper   Resultatet visar att båda böckerna innehåller orientalistiska drag genom homogeniseringar och dikotomiseringar av ett europeiskt ”vi” i västerlandet i motsatsförhållande till Orienten och österlandet. Denna uppdelning mellan öst och väst förekommer särskilt i boken Alla tiders historia Maxi där den blandar olika perspektiv mellan struktur och aktör medan boken Epos Tema är lite mer strukturbaserad och innehåller mindre aktörperspektiv. Båda böckerna skildrar främst ur ett europeiskt perspektiv där skildringen av utomeuropeiska folk och länder sker genom västerländska normer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)