Ett steg framåt, två steg bakåt? Direktiv 2005/29/EG:s effekt på det svenska konsumentskyddet inom marknadsrätten

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: På EU:s inre marknad ska fri rörlighet råda. Trots det tvekar konsumenter inför att handla över gränserna. Många konsumenter känner en osäkerhet inför andra länders lagar och oroas över att skyddet mot ohederliga näringsidkare inte är det samma som i deras eget land. Denna osäkerhet undergräver den inre marknaden. För att motverka denna osäkerhet har EU antagit direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder. Direktivet syftar till att göra konsumenternas rättigheter tydligare och enhetligare vilket ska stärka deras självförtroende vid gränsöverskridande handel. Direktivet bygger på principen om fullständig harmonisering och ska ersätta de olika nationella reglerna om otillbörliga affärsmetoder med en gemensam uppsättning regler. Detta ska förstärka konsumenternas rättigheter och få den inre marknaden att fungera bättre. Denna uppsats analyserar direktiv 2005/29/EG:s effekter på den svenska marknadsföringslagen. Eftersom direktivet bygger på principen om fullständig harmonisering får medlemsländerna varken tillämpa striktare eller mildare regler utan måste lägga sig på den nivå som direktivet föreskriver. Detta är en nyhet inom gemenskapslagstiftningen. Vilka regler kan då användas för att ingripa mot otillbörliga affärsmetoder efter det att direktivet införlivats i svensk lag? Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida direktiv 2005/29/EG, som bygger på principen om fullständig harmonisering, kommer att försvaga det svenska konsumentskyddet. Free movement shall prevail in the internal market of the European Union. In spite of that, consumers hesitate to make cross-border transactions. Many consumers feel insecure about laws in other countries and are worried that the protection against dishonest businessmen is not the same as in their own country. The lack of consumer confidence is undermining the internal market. To counteract the insecurity, the European Union has adopted directive 2005/29/EC concerning unfair business-to-consumer commercial practice. The directive intends to clarify and standardize consumer rights, which shall strengthen consumers’ confidence when cross-border transactions take place. The directive is based on the principle of full harmonization, and the different national laws concerning unfair commercial practice is replaced by one common set of rules. This will strengthen the consumers’ rights and contribute to the completion of the internal market. This thesis analyses the impact of directive 2005/29/EC on the Swedish Marketing Practice Act. Since the directive is based on the principle of full harmonization, members of the European Union may not apply rules that are neither more rigorous nor indulgent, but have to adopt the certain level of protection which is prescribed in the directive. This is a novelty in Community legislation. Which set of rules can then be used to intervene against unfair commercial practice after the directive has been incorporated in Swedish legislation? The purpose of this thesis is to examine whether directive 2005/29/EC, which is based on the principle of full harmonization, weakens the Swedish consumer protection.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)