VISUELLA NOVELLER SOM TEXTSPEL : Vad finns det att få eller förlora i relation till engagemang och immersion om man konverterar en visuell novell till ett textspel?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Saga Sporrong; [2021]

Nyckelord: visuella noveller; engagemang; spelnarrativ; textspel;

Sammanfattning: Denna studie är menad att undersöka relationen mellan text och grafik i spel och visuella noveller, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att inkludera eller exkludera grafik från visuella noveller. För att undersöka detta skapades två artefakter i form av visuella noveller, en med enbart text och en med text och bild. Arbetet presenterar även en handfull välbehövda definitioner för att undersöka ämnet och täcker spel, digital litteratur, grafik och visuella noveller. Undersökningen distribuerades online där deltagare fick spela igenom båda artefakter och sedan svara på en enkät om sin upplevelse. Resultaten indikerar främst en korrelation mellan deltagarnas läsvana och deras preferens för artefakten med bild eller den utan bild. I framtiden hade en komparativ studie mellan testgrupper med hög jämte låg läsvana varit av intresse för att undersöka denna koppling närmare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)