En kvalitativ studie om hur chefer arbetar med hälsofrämjande insatser och lärande vid hybridarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Ur pandemin har ett nytt arbetssätt vuxit fram, hybridarbete, detta har kommit att bli det nya arbetssättet för många organisationer. Ordet hybridarbete har använts genom hela studien och definieras av författarna som att företaget ger sina anställda möjligheten att arbeta på valfri plats, delvis i företagets lokaler men likaså hemma eller på annan ort. Denna möjlighet har medfört att nya krav ställs på chefers ledarskap. Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur chefer arbetar med hälsofrämjande insatser och lärande vid hybridarbete. Studiens teoretiska utgångspunkt är hälsopromotion och teorin om lärandets tre dimensioner. Studien har haft en hermeneutisk ansats och den metodologiska utgångspunkten för studien har varit abduktion. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet i studien visade på att chefer beskriver att de arbetar med flera pedagogiska hälsofrämjande insatser vid hybridarbete, vilka är en pedagogisk kommunikation som hälsofrämjande insats, öppet samtalsklimat, olika mötesformer, synliggörande av sina medarbetare, individanpassade åtgärder och ett uppföljningsarbete. Resultatet visade även att cheferna anser att samspel, social interaktion och drivkraft är viktiga faktorer i relation till lärande vid hybridarbete, vilket de aktivt arbetar för att främja genom gemensamma aktivtiter, föreläsningar, temadagar samt möten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)