Hur påverkas konsumenter av precisionsmarknadsföring?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studien primära syfte är att undersöka ifall det finns något samband mellan användandet av precisionsmarknadsföring, som grundar sig i big data, och konsumentbeteende samt kundlojalitet. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ ansats bestående av en enkätundersökning. Undersökningen innefattar 117 respondenter vars uppgift var att svara på påståenden rörande deras uppfattning om precisionsmarknadsförings påverkan på dem. Med hjälp av Pearson Correlation test kunde sambanden bekräftas eller förkastas. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen består av forskning och litteratur som berör de fyra nyckelorden big data, precisionsmarknadsföring, konsumentbeteende och kundlojalitet. Resultat: Utifrån resultaten från enkätundersökningen kunde det konstateras att det finns ett signifikant samband mellan precisionsmarknadsföring och förändring i konsumentbeteendet. Däremot visade även resultatet att det inte finns något samband mellan precisionsmarknadsföring och den andra variabeln kundlojalitet. Slutsats: Studien påvisar att det finns ett signifikant samband mellan precisionsmarknadsföring och konsumentbeteende vilket tyder på att det är ett vinnande koncept för företag. Dock finns det inget signifikant samband mellan precisionsmarknadsföring och kundlojalitet, troligtvis på grund av att det finns fler faktorer än sättet som produkterna marknadsförs på som påverkar kundlojaliteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)