Framtidens e-handel och hur den kan förbättras

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: E-handel är ett problem för miljön som ständigt ökar samtidigt som det öppnar upp för nya svårigheter. Det störst växande problemet är hur enkelt det är att handla online. Detta leder till andra konsekvenser, såsom underpackning. Syftet med denna studie är att undersöka framtida lösningar för att minska E-handel genom att försvåra processen och minska mängden underpackning som sker.   E-handeln är ett ständigt ökande problem för miljön som bidrar med flera problemområden. De största problemen är den låga fyllnadsgrad som sker men framför allt hur man kan motverka enkelheten att handla online (Hellström & Olsson, 2017).  Studien undersöker dessa problem för att komma fram till en spekulativ lösning som är framtidsanpassad.   Projektet har förhållit sig till Ceschin & Gaziulusoy (2016) teori kring design för hållbart beteende för att bygga en förståelse hur man kan påverka individen till en förändring inom hållbar utveckling. Detta arbetades med i en spekulativ designprocess som tog utgångspunkt i en djup litteraturstudie för att hitta designöppningar.    Litteraturstudien togs sedan vidare och utvecklades till fyra scenarion som sattes mot varandra i en polarity mapping för att belysa varje scenarios problem och kunna väga dessa mot varandra (Futures Design Toolkit, 2021).   Dessa scenarion användes i en generativ idégenereringsworkshop för att se hur användare hanterar de olika framtidsscenarierna. Resultatet av detta blev ett intressant utfall där återanvändning av emballage sågs som mest intressant och passande för framtiden då det motverkar nyproduktion. Dessa idéer arbetades sedan vidare med i en skissprocess där det togs fram ett koncept som även blev en del av kunskapsbidraget.   Kunskapsbidraget till designbranschen är en ny approach som belyser dagens problem som även visar upp vägen för att kunna påbörja en positiv förändring på området som börjar i att minska E-handeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)