Seriepositionseffekter på Rey Auditory Verbal Learning Test och kvoten Aβ42 / p-tau som verktyg för tidig diagnostik av Alzheimers sjukdom

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Allt större intresse riktas mot tidiga stadier av Alzheimers sjukdom (AD). Analys av biomarkörer i cerebrospinalvätskan och neuropsykologisk testning har framhållits som verksamma metoder för tidig AD-diagnostik. Föreliggande studies huvudsyfte var att undersöka gruppskillnader mellan patienter med lindrig kognitiv störning (MCI) med respektive utan en biomarkörprofil för trolig förekomst av Alzheimers sjukdom. Grupperna särskildes genom kvoten Aβ42 / p-tau ' 100 och gränsvärdet 1372.Undersökta mått inkluderade seriepositionseffekter på Rey Auditory Verbal Learning Test under inlärning respektive fördröjd återgivning. Vid inlärning skilde sig inte MCI-grupperna men uppvisade sänkt primacy- och middle- samt relativt välbevarad recencyprestation i jämförelse med kontrollgrupp. Vid fördröjd återgivning skilde sig inte gruppernas seriepositionseffekter; tydliga skillnader fanns dock mellan MCI-gruppernas generella minnesprestation. Detta stödjer potentialen hos kvoten Aβ42 / p-tau att urskilja MCI-patienter med ökad risk för AD. Jämte studiens begränsningar diskuteras seriepositionseffekters förmåga att särskilja olika kliniska grupper, där recencyinlärning framhålls som ett mått med svag urskillningsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)