Sökning: "seriepositionseffekter"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet seriepositionseffekter.

  1. 1. Exploring serial positioning effects in Claeson-Dahl's Test for verbal learning and retention – a naturalistic study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hampus Fritz; [2024]
    Nyckelord :serial positioning effect; Claeson-Dahl’s Test for verbal learning and retention; neuropsychology; memory; word list; Seriepositionseffekten; Claeson-Dahls Test för inlärning och minne; neuropsykolog; minne; ordlista; Social Sciences;

    Sammanfattning : Serial positioning effects and the derived recency ratio has shown increasing promise as clinical tools for evaluating neurocognitive disorders. These measures have remained unexplored in Claeson-Dahl’s Test for verbal learning and retention (CDT). LÄS MER

  2. 2. Seriepositionseffekter på Rey Auditory Verbal Learning Test och kvoten Aβ42 / p-tau som verktyg för tidig diagnostik av Alzheimers sjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Petter Lindblad; Anders Enge; [2017]
    Nyckelord :seriepositionseffekter; Rey Auditory Verbal Learning Test; Alzheimers sjukdom;

    Sammanfattning : Allt större intresse riktas mot tidiga stadier av Alzheimers sjukdom (AD). Analys av biomarkörer i cerebrospinalvätskan och neuropsykologisk testning har framhållits som verksamma metoder för tidig AD-diagnostik. LÄS MER

  3. 3. Två arbetsminnestest – samma utfall? Serieposition och andra faktorer som påverkar hågkomst

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emely Christensson; Gunilla Lindberg; [2013]
    Nyckelord :Competing Language Processing Task CLPT ; primacyeffekt; recencyeffekt; Backward Digit Recall; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I den logopediska testarsenalen ingår ett test av komplext arbetsminne, det så kallade CLPT, Competing Language Processing Task. Vid testning med CLPT ska barnet bedöma om en mening är semantiskt acceptabel eller ej. Därefter ska det sista ordet i meningen, alternativt i flera meningar, återges. LÄS MER