One-Day-Closing -balans mellan tid och precision?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att genom en fallstudie beskriva och utvärdera informationproducenternas syn på arbetet med en extremt kort bokslutsprocess, One-Day- Closing, i ett telekomföretag, och diskutera förslag till förändring. Undersökningens metod grundar sig i en kvalitativ fallstudie i vilken personliga intervjuer med 22 stycken controllers på Sony Ericsson genomförs. Den teoretiska referensramen som presenteras syftar till att visa på de drivkrafter som finns bakom trenden med allt kortare bokslutsprocesser. Med utgångspunkt i det insamlade materialet och teorin görs en beskrivning av arbetsprocessen och en utvärdering av den befintliga tidsplanen. Utifrån de uppfattningar som framkommer från de personliga intervjuerna diskuteras olika förslag till förändring. Det alternativ som vi förespråkar är en förskjutning av den befintliga tidsplanen och senareläggning av månadsbrytningen med effekt att rapportering sker den andra dagen i varje ny månad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)