Motivation i arbetslivet : Hur påverkar olika löneformer motivation till arbete inom försäljningsbranschen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Valet av ämne till studien baserades på det nuvarande fokus som läggs på lönens storlek och löneformen på arbetsplatsen, vilket betraktas som betydande faktorer för många arbetstagare. För att sedan undersöka huruvida lönens storlek och löneformen påverkar motivationen till arbete på arbetsplatsen genomfördes därmed denna studie. Tidigare forskning inom ämnet visar på att motivationen till arbete ökar då arbetstagarna känner sig nöjda med sin lön. Vidare har det framkommit att de medarbetare som inte känner sig nöjd med sin lön statistiskt sett tenderar frivilligt att säga upp sig och har högre frånvaro jämfört med de som är nöjda (Chiu, 1999). Bolster (2007) menar att lönen är de belöningssystem som motiverar flest människor. Syftet med studien är att undersöka ifall motivationen till arbetet påverkas av lönestorleken och löneformen. Med fokus på hur olika löneformer påverkar de anställdas motivation till arbete inom försäljningsbranschen. Vid genomförandet av studien användes en kvantitativ ansats. Studien utfördes med en webbenkät som baserades på två tidigare genomförda studier inom ämnet. Webbenkäten innehöll frågor som behandlade löneform, lönestorlek samt motivationen till arbete. Enkäten sändes viamejl till anställda inom försäljningsbranschen. De analyser som gjordes visade på att det inte existerade något samband mellan de anställdas löneform och motivation till arbete. Dock infann sig ett signifikant samband mellan lönens storlek och motivationen till arbete. Där framgick att högavlönade var mest motiverade till arbete, r(77) =.23, p = .043.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)