Sökning: "Hur representeras män"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden Hur representeras män.

  1. 1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  2. 2. Har alla blinda en vit käpp och solglasögon? : Hur gestaltas blinda karaktärer i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mimmie Almroos; [2024]
    Nyckelord :Blind; stereotyp; representation i film; synskadade; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : För många kan film vara deras första kontakt med en blind person och därför är det väsentligt att blinda representeras på ett rättvist sätt. 36 internationella filmer analyserades för att se vilka hjälpmedel som användes i filmerna och hur detta relaterar till hur det ser ut i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  4. 4. Islamofobi och antisemitism : hur enskilda lärare jobbar med dessa frågor i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Rawad Abdulkader; Fatlum Istrefi; [2023]
    Nyckelord :Religionundervisning; Religion i skolan; Antisemitism; Islamofobi; Antisemitism i skolan; Islamofobi i skolan;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete vars syfte är att undersöka hur islamofobi och antisemitism kommer till uttryck i vissa skolor och hur de enskilda lärarna på skolan arbetar med detta i sitt arbete. Våra frågeställningar är följande: 1) Hur upplever lärare antisemitismen och islamofobin i skolan? 2) Vilka strategier använder lärarna för att bemöta och motverka antisemitism och islamofobi? Som metod har vi valt att utföra intervjuer där vi intervjuat fyra lärare, varav alla ska vara legitimerade lärare med minst tre års erfarenhet. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror inte att han går på östrogen" : En kvalitativ studie om normbrytande maskulinitetsuttryck i Hansacompagniets reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lina Pukari; Oscar Kinnrell; [2023]
    Nyckelord :Representation; masculinity; gender; advertisement; genderblurring; Hansa; Representation; maskulinitet; genus; reklam; genderblurring; Hansa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera hur normbrytande maskulinitetsuttryck representeras i Hansacompagniets reklambilder samt hur reklambilderna tolkas av en målgrupp av unga män. I studien valdes sju reklambilder till fokusgruppen, varav de fyra bilder som genererade mest reaktioner valdes för att vidare analyseras semiotiskt. LÄS MER