”Vi erbjuder kläder efter väder till barn som inget har”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Oavsett fritidshem finns olika barn med olika behov. Elpriser och den höga inflationen har i skrivande stund försatt många människor i ekonomisk utsatthet. Som verksamma i fritidshem kan vi intyga att det märks på både individ- och organisationsnivå. Det som tidigare varit en självklarhet att kompensera för på fritidshemmet gällande elevers ekonomiska utsatthet är inte längre lika självklart. Det har gjort att vi funderat på vad fritidshemmets kompensatoriska uppdrag egentligen innebär. Denna fundering ledde oss fram till examensuppsatsens syfte. Vi vill undersöka hur det kompensatoriska uppdraget skrivs fram i våra styrdokument men också hur verksamma i fritidshem anser att de arbetar pedagogiskt. Genom att analysera fritidshemmets policydokument utifrån Bacchis WPR-metod samt genom kvalitativa intervjuer med verksamma i fritidshem om hur de pratar policy, försöker vi finna svar på hur det kompensatoriska uppdraget gentemot hemmet beskrivs. Resultatet visar att det kompensatoriska uppdraget gentemot hemmet är tvetydigt framskrivet i styrdokumenten och att det kompensatoriska uppdragets innebörd är resurs- och områdesberoende. Att kunna väga upp barns olika förutsättningar i skuggan av ekonomisk utsatthet genom att erbjuda meningsfull fritid begränsas av reducerade resurser. Ekonomiska neddragningar påverkar möjligheterna för verksamma inom fritidshemmet att genomföra det kompensatoriska uppdraget när det kommer till inkludering av ekonomiskt utsatta barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)