Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar avspecialpedagogik och specialpedagogens roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I vår studie utgick vi ifrån två frågeställningar som sökte svar på vilka uppfattningar förskollärare har av vad specialpedagogik i förskolan innebär samt vilka uppfattningar förskollärare har av specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien var att söka svar på de två frågeställningarna för att generera en ökad förståelse för vilka förväntningar och utmaningar vi kan tänkas möta i vår framtida yrkesroll. För att besvara våra frågeställningar genomförde vi en kvalitativ intervjustudie. Vi har använt oss av en fenomenografisk metodansats utifrån syftet att ta reda på de intervjuade förskollärarnas uppfattningar av specialpedagogik och specialpedagogens roll i förskolan. För att samla in datamaterial genomfördes 12 semistrukturerade intervjuer med förskollärare som har intresse för specialpedagogik. Våra frågeställningar har besvarats i resultatet. Resultatet synliggör två skilda uppfattningar av specialpedagogik och specialpedagogens roll. Specialpedagogik i förskolan uppfattas vara både förebyggande och åtgärdande. Den förebyggande specialpedagogiken kan förklaras som en fördjupad kunskap där specialpedagogen har en betydande roll i det förebyggande och främjande arbetet. Den åtgärdande specialpedagogiken beskrivs utifrån individ, grupp och organisationsnivå med åtgärdande insatser. Specialpedagogens åtgärdande roll uppfattas vara att observera, kartlägga samt finnas som samtalsstöd när behov uppstår. En slutsats vi drar av vårt resultat är att specialpedagogiken går hand i hand med den ordinarie pedagogiken. Utifrån både den förebyggande och åtgärdande specialpedagogiken uppfattas specialpedagogiken både ur ett kompensatoriskt perspektiv (Nilholm 2020) med individen som bärare av problemet samt ur ett relationellt perspektiv (Palla, 2021b & Swärd och Westman, 2022) där det som sker hos individen uppstår i mötet med omgivningen, där omgivningen är bärare av problemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)