Kan fast fashion bli hållbart? : en studie om samhällsstrukturers påverkan på omställningen mot en hållbar klädindustri

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Klädindustrin är en av de produktionsgrenar som orsakar störst utsläpp och föroreningar i världen, vilket påverkar såväl de miljömässiga som sociala aspekterna. Omställningen inom denna bransch är därmed viktig för att framtida generationer och naturen inte ska behöva betala för den överkonsumtion som sker i världen idag. För att kunna ställa om behöver företagen ta hänsyn till många olika intressenter samt förhålla sig till befintliga strukturer som finns i samhället. CSR och cirkulära affärsmodeller har blivit allt mer aktuellt för företag att använda sig av för att underlätta arbetet med hållbar utveckling och att ta mer ansvar. Därmed har författarna valt att utgå från intressentteorin, CSR och cirkulära affärsmodeller i uppsatsen för att kunna analysera den insamlade empirin. Uppsatsen har som syfte att ta reda på vilka såväl externa som interna samhällsstrukturer påverkar klädföretags hållbarhetsarbete. Studien tillämpar en kvalitativ metod som är baserad på en semistrukturerad intervju med en sakkunnig från Naturvårdsverket och en innehållsanalys av tre H&M-Groups hållbarhetsrapporter. Vid analys av empirin utgår författarna från fyra teman: omställning, intressenter, CSR och cirkulära affärsmodeller. Resultatet av studien visar på att det behövs global lagstiftning som skapar gemensamma spelregler för alla eftersom det inte går att ställa om som en ensam aktör på marknaden. Samarbete upplevs som en viktig lösning på problematiken kring omställning av befintliga linjära affärsmodeller. Det krävs även förändringar både på konsumtions- och produktionssidan. Slutligen kan framtiden av klädindustrin se ljus ut, men det kommer att ta mycket tid och arbete för att lyckas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)