Barns tankar om brassinstrument i förhållande till andra instrument

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I den rådande debatten om det minskade intresset för att spela orkesterinstrument påkulturskolan vill vi undersöka olika anledningar till varför det blivit så här. Som blivandebrasspedagoger så har vi lagt fokus på brassinstrumenten i förhållande till andra instrument.Vi har ställt oss frågorna: · Beror det avtagande intresset för att spela brassinstrument på okunskap? · Vad är barnens attityd till brassinstrument i förhållande till andra instrument? · Är det någon skillnad på barnens attityder till och kännedom om brassinstrumenten påen skola med klassorkester jämfört med en skola utan klassorkester? · Är det någon skillnad mellan killars och tjejers attityder till och kunskaper ombrassinstrumenten?Vi har gjort en enkätundersökning som vi kompletterat med en gruppintervju i två klasser iskolår tre. Skolorna ligger i olika stadsdelar i Göteborg och på en av skolorna finns detklassorkesterverksamhet.Vi har bland annat jämfört våra resultat med SMoK:s (Sveriges musik och kulturskoleråd)undersökning Musikalisk mångfald (00) som bl.a. har undersökt inställningen tillmusikundervisningen hos musikskoleelever och elever på estetiska program.Vår undersökning pekar mot att: · Det låga intresset för att spela brassinstrument delvis skulle kunna bero på okunskap. · Intresset för brassinstrumenten är väldigt lågt i jämförelse med gitarr och trummor. · Klassorkesterverksamheten ökar kännedomen om de olika instrumenten men verkar också stärka fördomarna om vilka instrument som är häftiga och töntiga. · Vi ser inga anmärkningsvärda skillnader i killars och tjejers attityder till och kunskaper om olika instrument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)