Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. Datainsamlingen har gjorts via kvalitativa intervjuer där sånglärarna har fått beskriva sin syn på imitation och röst-id och hur man som sånglärare formulerar sig när en sångelev imiterar. Informanterna har också fått beskriva vilka verktyg de kan ge eleverna i jakten på ett eget röst-id. Samtalen spelades in med ljud och transkriberades. Efter transkriptionen analyserades samtalen med hjälp av diskursanalys. I resultatet framträdde fyra olika diskursiva formationer i form av “Imitation som ljudhärmning”, “Imitationens baksida”, “Diskursen om röst-id” och slutligen “Hybrid- diskursen imitation och verktyg för röst-id”. Resultaten visade bland annat att det fanns en skillnad i hur sångpedagogerna från den klassiska profilen och sånglärarna med jazz och Contemporary Commercial Music-profil (CCM) såg på imitation då de förstnämnda såg imitation mer som ett hinder för röstutveckling. Enligt utsagorna om imitation så fanns det däremot likheter utöver genre-gränserna angående “vem” man härmar eller “hur” man härmar. De klassiska sånglärarna ansåg att röst-id var något som var förankrat i kroppen i första hand medan sånglärarna från jazz och CCM-profil verkade tycka att röst-id är ett tumavtryck och en igenkänning på röst, och att det musikaliska uttrycket är centralt för ett röst-id. När det kom till verktyg för att tillskansa sig en egen röstidentitet var jazz- och CCM-informanterna mer öppna för artificiella verktyg som inte har med det som redan finns naturligt i kroppen att göra utan de kunde istället tänka sig att leta impulser och intryck genom att ändra på de musikaliska förutsättningarna och där kunde imitationen ingå som ett av flera av dessa artificiella verktyg. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)