Återkopplingens betydelse för person och organisation i rekryteringsprocesser

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Till följd av den demografiska utvecklingen minskar andelen personer i arbetsför ålder samtidigt som behoven av personal inom bland annat vård och omsorg ökar. Konsekvensen blir allt större krav på en välfungerande välfärd vilket medför stora utmaningar inom kompetensförsörjning. För att lyckas med att attrahera och rekrytera kompetent personal blir det därför viktigt för organisationer att aktivt arbeta med sitt employer branding. Vid ett rekryteringsförfarande är det oftast endast en av kandidaterna som erbjuds anställning, vilket medför att många andra kompetenta kandidater avvisas. Kandidaternas upplevelse av rekryteringsprocessen speglar deras bild av organisationen som arbetsgivare och i förlängningen kan det påverka om kandidaterna vill fortsätta söka jobb hos samma arbetsgivare igen. Studiens respondenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer vilka har fokuserat på deras upplevelser av rekryteringsprocess på en kommun i norra Sverige. Resultatet visar att återkopplingens karaktär är viktig, dels för kandidatens fortsatta motivation att söka nya jobb hos arbetsgivaren, och dels för att inte skada arbetsgivarens employer branding. Vidare visar resultatet att de avgörande faktorerna för hur kandidaterna upplever återkopplingen är att känna sig sedd, att få motivering, tydlighet samt att svaret mottas inom en rimlig tidsram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)