Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta motjämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras egetgenusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar till ökad förståelse för vikten avbarnlitteratur i genusarbetet.Syfte: Syftet med uppsatsen är att synliggöra pedagogers tankar kring barnböcker somredskap för att i förskolan arbeta med jämställdhetsfrågor. Fokus ligger på pedagogernasförhållningssätt och attityd gentemot genus. Vi vill ta reda på om barnboken överhuvudtagetanvänds och i så fall hur och på vilket sätt. Kan barnlitteratur fungera som ett bra redskap iarbetet med genusfrågor för att på så sätt uppnå jämställdhetsmålen? Jämförelsen sker mellanpedagoger verksamma på förskolor med olika inriktning och huvudmän. Vi vill även se ombokmiljön på förskolorna inverkar på användandet av barnlitteratur och har något sambandmed pedagogernas attityder kring barnbokens användbarhetMetod: Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer gjorda på tre olika förskolor som alla harolika huvudmän. Respondenterna har varit både pedagoger och barnskötare utvalda på grundav deras intresse och kunskap kring arbetet med jämställdhetsfrågor. Intervjuerna har sedananalyserats för att tydliggöra och förstå respondenternas tankar kring möjligheten att arbetamed barnboken som redskap i jämställdhetsfrågor. Vi har utifrån det jämfört respondenternassvar och knutit dem till tidigare forskning och teorier. Vi har även genomfört observationerför att få en bild av barnlitteraturens plats och funktion i förskolan.Resultat: I resultatet av vår undersökning kan man se att barnboken kan tjäna som artefakt iarbetet med jämställdhetsmålen utifrån ett genusperspektiv. Där pedagogens kunskap ochmedvetenhet av sin egen roll som förmedlare av könsmönster är av stor vikt. Den enskildapedagogens fantasi är det enda som sätter gränserna för var arbetet ska sluta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)