Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan – En vägledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att formulera en vägledande modell av strategier som är lämpliga för att integrera IKT i skolan. Syftet är också att med hjälp av huvudfrågor få en bild av vilka strategier som bör ingå i en vägledande modell och som är viktiga för arbetets utfall. Frågor: Vilka mål har de fokuserat på? Vilka strategier används för att implementera IKT i skolan? Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se? Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiska studier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur och historiskt material, samt att gå igenom de forskningsrapporter och utvärderingar som gjorts har jag sett att det finns brister i arbetet med IKT – strategier i skolan. Genom intervjuer och bakgrundsmaterial har jag funnit effekter av både närvarande och frånvarande strategier, vars konsekvenser jag har sett som viktiga, för att formulera en vägledande modell. Jag vill med mitt arbete öka förståelse för strategiernas betydelse. Visa vilka effekter och konsekvenser de kan få för elever i deras lärande, deras möjlighet till en jämlik undervisning, samt en ökad digital kompetens både hos lärare och elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)