Stress och stresshantering i läraryrket I årskurs F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka negativ stress och stresshantering för grundskollärare i årskurs F-3. Studien grundar sig i tidigare forskning kring arbetsmiljö, stress och stresshanteringsstrategier. Studiens syfte och frågeställningar besvaras genom en kvalitativ intervjustudie, där fyra kvinnliga grundskollärare deltar i semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna grundas på intervjudeltagarnas personliga upplevelser och erfarenheter. Intervjudeltagarna nämner vilka situationer i arbetsmiljön som bidrar till deras välmående eller ohälsa. Intervjudeltagarna berättar även under intervjuerna vilka faktorer som orsakar deras stress, de nämner alltså olika typer av stressorer. I intervjuerna framkommer det även vilka strategier som lärarna använder sig av för att hantera sina dagliga stressorer. Studiens slutsatser visar att intervjudeltagarna upplever stress i sitt yrke och att de använder sig av olika stresshanteringsstrategier för att motverka stress.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)