FLICKOR SJUNGER VACKERT OCH KILLAR SPELAR I COOLA ROCKBAND : En studie om hur könsfördelning ser ut i grundskolan i valet avinstrument och hur musiklärare förhåller sig till typiska könsmönster

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå hur könsfördelningen ser ut i grundskolan i musikundervisningen utifrån fyra olika musiklärares perspektiv. Studiens syfte är att undersöka genusmönster i musik undervisningen och hur lärare förhåller sig till genusmönster och om hur lärare arbetar med stereotypiska könsfördelningar. Bakgrundsavsnittet, som är baserat på tidigare forskning i form av avhandlingar, skolans läroplan och annan litteratur, framkommer det att pojkar tar mera plats i klassrummen och dras gärna mer mot trummor och gitarr medan flickor är mer försiktiga och tar det som blir över eller väljer endera sång eller piano. Enligt forskningen kunde man konstatera att instrument och sång är könskodade. I metodavsnittet presenteras det att studiens resultat är baserat på kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare som analyserats med kvalitativ innehållsanalys som metod. Studiens resultat visar att informanterna som arbetar som aktiva musiklärare generellt ser en skillnad på könen i form av dragning till olika instrument i högstadiet men att skillnader inte är stora i tidigare årskurser. Resultatet tar även upp hur informanterna arbetar med genus och hur de ser på skillnader och likheter i klassrummet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)