LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. Det är dock inte utan giltiga argument som lyxvarumärkena ställt sig skeptiska till att anamma den här "nymodigheten". Att förvalta den sociokulturella signifikansen av varumärkets identitet är instrumentellt för lyxvarumärkens fortsatta framgång, och att överföra ett flera decennier gammalt brick-and-mortar-koncept till världen online är inte riskfritt. Förändringen står dock inte längre för dörren, utan har oblygt gjort sig hemmastadd. Således syftar den här studien till att undersöka hur modeföretag inom lyxsegmentet använder marknadsföringsmedel (exempelvis bildspråk, narrativ, layout) i sin cultural branding online för att upprätthålla sin brand identity. För att kvalitativt studera fenomenet har en netnografiskt inspirerad metod tillämpats bestående av att observera ett urval hemsidor från lyxvarumärken av akademiker klassade som accessible core. Analytiskt intressant ansågs på förhand hemsidornas visuella identitet, bildspråk, narrativa stilgrepp och layout vara, med grund i tidigare forskning. Det här informerade således fokuset för insamlingen av materialet som sedan analyserades tematiskt. Resultatet visade att narrativa marknadsföringsstrategier är olika avsett vilken typ av varumärke och i vilken utsträckning narrativen kommuniceras. En introduktion av komponenterna i webbdesign presenteras som viktiga för att skapa en estetik som upprätthåller ett varumärkes identitet online. Resultaten indikerar vidare att narrativ och webbdesign görs kongruenta genom konsekvent användning av antingen en minimalistisk eller maximalistisk designfilosofi. Avslutningsvis diskuteras resultatets funna teman i kontrast mot tidigare forskning såväl som teoretiska och praktiska följder, samt rekommendationer för framtida forskning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)