Icke-finansiella styrmått -En fallstudie av dess praktiska användning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Robin Erlingsson; Simon Palm; [2014-09-15]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problemdiskussion Många företag använder sig idag av icke-finansiella mått i sin styrning och uppföljning men under 1980-talet uppmärksammades ett s.k. gap mellan hur ekonomistyrningen bedrevs i praktiken och hur den beskrevs i teorin. Många forskare menade även på att företags utåt förmedlade struktur inte alltid stämmer överens med det som sker internt i företagen. För att utforska dessa gap genomfördes en fallstudie över ett ledande företag inom den svenska finansbranschen. Syfte Syftet med uppsatsen är att beskriva de eventuella gapen mellan dels de beskriva normativa modellerna och den praktiska användningen samt mellan den formellt förmedlade strukturen och den praktiska användningen av icke-finansiella mått på en operativ nivå i fallföretaget. Även att försöka förklara varför dessa eventuella gap uppkommer med hjälp av valda delar av den institutionella teorin. Därmed kan förhoppningsvis en större förståelse uppnås för hur den praktiska användningen av icke-finansiella mått är på den operativa nivån. Empirisk metod Forskningen har utförts utifrån en deduktiv ansats och har baserats på en fallstudie baserad på fyra kvalitativa intervjuer samt granskning av fallföretagets årsredovisning och andra interna dokument. Tre av respondenterna återfinns på en operativ nivå och den sista på den strategiska. Det empiriska materialet har analyserats utifrån referensramen och den observerade formella strukturen. Slutligen presenteras uppsatsens resultat och slutsatser. Slutsats Externa gapet: ett visst gap kan utläsas mellan de normativa teorierna och uppföljningen av de icke-finansiella måtten i fallföretaget. Detta kan möjligtvis förklaras genom s.k. mimetisk isomorfism där marknadens aktörer liknar varandra för att uppnå legitimitet. Interna gapet: ett visst gap kan utläsas mellan den formella strukturen och företagets praktiska arbete gällande kundnöjdhet. En möjlig förklaring till detta gap är att de båda strukturerna har frikopplats. Förslag fortsatt forskning Att inkludera fler företag i undersökningen hade varit en intressant utveckling av fallstudien. Även att inkludera respondenter nedanför chefsnivå för att även få med deras bild av det praktiska arbetet på den operativa nivån.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)