Förbättring av barns motoriska förmåga

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Rebecca Nilsson; Sophie Nilsson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Regelbunden fysisk aktivitet under barndomen har visat sig ha en positiv inverkan på den fysiska och psykiska hälsan. Den motoriska utvecklingen under tidig barndom kan komma att ha hälsorelaterade fördelar när barnen kommer upp i vuxenlivet. Motorik är samlingsordet för människans rörelseförmåga och rörelsemönster. Detta omfattar på olika nivåer hjärnans funktioner av olika system. Dessa system, funktioner och nivåer, bildar tillsammans människans totala rörelsekapacitet. Begreppet motorik omfattar dessutom studiet av hur människans rörelser lärs in och utvecklas. Skolan ses ofta som en plats där barn har möjlighet att utveckla sin motoriska förmåga. Därför utfördes ett motoriskt träningsprogram för en klass i årskurs fem enligt Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning (MUGI) observationsschema. Syftet var att ta reda på om träningsprogrammen kunde visa någon förändring efter sex träningstillfällen, ett tillfälle i veckan. Ett för och eftertest gjordes på eleverna som även det bygger på MUGI där sex övningar valdes ut vilka bedömdes med mindre svårighet eller stor svårighet. Efter sex träningstillfällen visade de 13 eleverna som deltog i studien på ett förbättrat resultat inom de flesta testområdena. Det som visade störst förbättring var ”hoppa med rockring genom förflyttning med springsteg”. Pojkarna visade större svårighet att stå på ett ben än vad flickorna gjorde både i för- och eftertestet.  Det vi kan dra som slutsats är att ett träningsprogram på sex veckor med ett träningstillfälle i veckan kan ge en förbättring i motoriken. Samtidigt kan vi inte utesluta att det inte endast är vårt träningsprogram som resulterade till förbättringen då eleverna hade en extra morgongymnastik en gång i veckan samt att de flesta eleverna höll på med någon idrott på fritiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)