En gymnasielärares arbete. En undersökning av sex gymnasielärares förhållningssätt, strategier och tillfredsställelse med arbetet

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om hur gymnasielärare i sin roll som frontlinjebyråkrater har olika förhållningssätt och utformar olika strategier för att handskas med sitt handlingsutrymme. Vi är för det första intresserade om förhållningssättet och strategierna påverkar deras tillfredsställelse med arbetet. För det andra är vi i analysen av resultatet intresserade om det finns skillnader mellan lärares kön, eller om de snarare beror på andra faktorer. För att undersöka detta har sex stycken samtalsintervjuer utförts på en gymnasieskola belägen i sydvästra Skåne. Resultatet tyder på att gymnasielärarna dels kombinerar olika förhållningssätt, men också att de inom förhållningssätten utformar olika strategier för att motivera och bevara sitt handlingsutrymme. Uppsatsens resultat pekar inte på några skillnader mellan könen. Vad resultatet däremot tyder på är delade uppfattningar om hur en professionell lärare arbetar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)