Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag.  För att genomföra undersökningen konstruerades en enkätundersökning av både kvalitativ och kvantitativ karaktär som riktade sig mot pedagoger inom förskolan. 150 rektorer på förskolor i Mellansverige kontaktades och tillfrågades vidarebefordra enkäten till medarbetare. Studien uppmärksammar att genom ett genusmedvetet förhållningssätt kan barns självkänsla och självförtroende förbättras. Studien belyser att pedagogisk dokumentation gör det möjligt att synliggöra och främja genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan. Resultatet konstaterar att pedagogerna i undersökningen är överens om att pedagogisk dokumentation har en betydande inverkan på medvetenheten kring genus- och jämställdhetsfrågor inom den pedagogiska verksamheten. Vidare visar resultatet att medvetenheten anses vara grundläggande för förändringsarbete, där pedagogerna ser pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att ifrågasätta och utmana befintliga könsmönster och könsroller. Till sist diskuterar resultatet utmaningar med pedagogisk dokumentation i genus- och jämställdhetsarbetet där pedagogerna lyfter behovet av ytterligare stöd. Studien genererar slutligen kunskap som pekar på behovet av fortsatt forskning inom genuspedagogik och pedagogisk dokumentation, med fokus på didaktiska val vid tillämpning av olika idéer och strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)