Den raka vägen för både luft och information : En studie av den interna kommunikationen på ett svenskt företag i ventilationsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Undersökningen syftar till att beskriva den teoretiska och den praktiska interna kommunikationen på Systemair AB, med fokus på kommunikationsprocessen vid nylanseringar, upphittade fel i dokumentation samt reklamationer. Frågeställningarna jag använt är: Hur ser kommunikationsflödet ut teoretiskt? Hur fungerar det i praktikenFör att få fram ett resultat har jag dels studerat företagets skriftliga rutiner, och dels använt mig av en kvalitativ metod i form av personliga intervjuer. Jag har intervjuat totalt 12 anställda på 6 olika avdelningar som på ett eller annat sätt berörs i en eller flera av de utvalda processerna. Så småningom skickades även några uppföljande frågor till samtliga informanter per e-post, där de hade möjlighet att komplettera sina synpunkter kring de processer de berördes av.Utifrån det sammanställda resultatet kan jag dra slutsatsen att Systemair AB har framtagna rutiner och arbetsprocesser för samtliga tre utvalda fall, men att det framför allt vid lansering av nya produkter behöver ses över hur det fungerar i praktiken samt vilka avdelningar som berörs. Något som fungerar bra är hanteringen vid reklamationer där rutinerna är tydliga och systemet som används för registrering är lätt att använda. Till sist kan jag dra slutsatsen att de problem som finns med rutinerna vid till exempel nylansering kan vara relativt lätta att åtgärda vilket skulle underlätta arbetet väsentligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)