Museipedagogik på Evolutionsmuseet : ur ett queerperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Sara Pettersson; [2015]

Nyckelord: museipedagogik; Evolutionsmuseet; queer; genus.;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur museipedagoger på Evolutionsmuseet i Uppsala könar utställningar i samband med visningar för barn. Jag har även undersökt på vilket sätt de könar dinosaurierna och djuren. Detta har dokumenterats med hjälp av anteckningar och ljudinspelningar, som sedan har bearbetats och gått igenom. De metoder som använts har varit observationer med utgångspunkt inom queerteori och sociokulturellt perspektiv. Observationerna visade att museipedagogerna hade goda kunskaper om genus och könade inte föremålen på utställningen någon gång. Med detta arbete vill jag ge en bild av hur museipedagogers arbete med barn kan te sig, samt få upp andras ögon för hur givande och lärande det är att gå på museum tillsammans med en barngrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)