Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. Trots detta märkte vi en oroande minskning av musikundervisningen under våra VFU-år, vilket väckte vårt intresse för att undersöka orsakerna bakom detta. Studiens syfte är att utforska förskollärares tankar om musikundervisning i förskolan och de faktorer som påverkar deras arbete. Genom intervjuer med åtta förskollärare och användning av John Deweys teori om musikaliska dimensioner som analysverktyg fördjupar studien förståelsen för förskollärares upplevelser och perspektiv. Studiens resultat framhäver pedagogernas fokus på språkutveckling i förskolan. Musiken ses som en central del och används effektivt för att skapa en engagerande och stimulerande lärandemiljö. En stark språklig grund betonas som avgörande för barnens kommunikationsförmåga, och musiken används som ett verktyg för att fånga deras uppmärksamhet samt underlätta olika aktiviteter och rutiner. Förskollärarna visar entusiasm för att öka sina kunskaper inom musik och integrera det på nya sätt i förskolemiljön. De ser detta som en rolig och givande möjlighet att utveckla sina färdigheter och främja barns lärande på ett mer omfattande sätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)