Det svårtolkade uppdraget : En fallstudie om ett arbetslags uppfattningar om fritidspedagogens uppdrag i skolsamverkan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Anna Strandberg; [2016]

Nyckelord: styrdokument; samverkan; yrkesroll; profession; status;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att erhålla kunskap om hur fritidspedagogers uppdrag i skolsamverkan uppfattas av rektor, lärare och fritidspedagog själv, samt hur dessa uppfattningar påverkar skolsamverkan i praktiken. Studien är en fallstudie där kvalitativa intervjuer har genomförts med en rektor, två lärare och en fritidspedagog. Intervjuerna har varvats med observationer av fritidspedagogens roll i klassrummet. Informanterna i studien har varit representativa individer för de olika yrkeskategorierna, på så vis är de analysenheter i studien. Informanternas uppfattningar och de data som framkommit i observationerna har bidragit till genoförandet av analysen i studien. Några av de resultat som redovisas i studien är att fritidspedagogens roll i skolsamverkan är, utifrån styrdokumenten, svårtolkade. Fritidspedagogen tilldelas, av rektor och lärare, kompetenser som handlar om socialt samspel och praktiskt-estetiskt arbete. Ytterligare ett resultat handlar om tidsbristen för att utöva gemensam planering. En slutsats som dragits i studien är att fritidspedagogens kompetenser inte tas tillvara i skolsamverkan. En andra slutsats handlar om avsaknaden av samverkan i arbetslaget. En tredje handlar om att fritidspedagogen roll i skolsamverkan påverkas av personaltillgång på skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)