Särskild bedömning i matematik - gör det skillnad? : En studie inom garantin för tidiga stödinsatser med fokus på matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur särskild bedömning i matematik organiseras inom garantin för tidiga stödinsatser enligt lärare och personal med specialpedagogisk kompetens. Dessutom vill vi undersöka hur lärare och personal med specialpedagogisk kompetens uppfattar deras samarbete gällande särskild bedömning i matematik samt vad den specialpedagogiska kompetensen har för betydelse för den fortsatta undervisningen och stödinsatserna i matematik. Studien har en kvalitativ ansats och 15 semistrukturerade intervjuer har genomförts i en kommun i mellersta Sverige. Resultatet har analyserats ur tre olika specialpedagogiska perspektiv samt utifrån Urie Bronfenbrenner systemteori. Resultatet visar att rutiner och struktur för den särskilda bedömningen är viktiga och att det är ett stöd i att få syn på elevernas kunskaper. Det framkommer även varierade möjligheter till utbildning och kompetensutveckling hos lärarna och personalen med specialpedagogisk kompetens. En slutsats från den här studien är att rutiner och organisation kring den särskilda bedömningen framstår som en viktig aspekt i arbetet med tidiga stödinsatser i skolmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)