Att hantera krav från olika håll: Handledare inom KROM

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Sedan 2021 kan Arbetsförmedlingen anvisa arbetssökande till tjänsten Kundval Rusta Och Matcha (KROM). KROM syftar till att rusta eller matcha de arbetssökande till arbete eller studier och utförs av underleverantörer. Hos dessa leverantörer arbetar handledare med de arbetssökande, men samtidigt för leverantören och under avtalet från Arbetsförmedlingen. I denna studie undersöks spänningsfältet mellan dessa olika aktörers intressen med hjälp av intressentmodellen och KASAM. Syftet är att få en förståelse för vilka effekter på handledarskapet som uppstår till följd av hur KROM är organiserat. Frågeställningarna är:  1. Hur tar sig olika aktörers intressen uttryck i arbetet som handledare inom KROM?  2. Vilka uppfattningar och strategier utvecklar handledare för att hantera olika aktörers intressen?  Detta undersöks genom sju semistrukturerade intervjuer med handledare inom KROM. Resultatet är att tre intressenter med sina huvudintressen påverkar handledarna: Arbetsförmedlingen med huvudintresset att avtalet efterföljs, leverantören med huvudintresset att generera resultat och deltagaren med huvudintresset att få ta del av en tjänst som är anpassad efter individens förutsättningar och behov. Trots att handledarna genomgående visar en stor förståelse för sin yrkesroll och förutsättningarna för sitt arbete, uppstår det krockar mellan de olika intressena och handledarens arbetssituation. För att kunna bemöta och hantera dessa krockar utvecklar handledarna följande strategier: Acceptans för avtalskrav, Ifrågasättande av avtalskrav, Planering/prioritering, Relationer, Bortse från eller ta bort krav, Självbild, Kompromiss/kompensation och Planering/prioritering.  Nyckelord: KROM, handledare, KASAM, intressentmodell, strategier 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)