Att navigera i "adminträsket" : Administrationens påverkan på den kommunala skolan och förändringsarbetet med att minska den.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Införandet av New Public Management (NPM) i svensk offentlig sektor har lett till ökad administration och större fokus på rapportering och utvärdering. Kritiker hävdar att omfattande administration kan minska kostnadseffektiviteten inom offentliga verksamheter och underminera professionellas förmåga att utföra sina kärnuppdrag. Ökningen av administrativa uppgifter har bland annat påverkat lärare, som länge har flaggat för att den höga administrativa arbetsbelastningen är ett arbetsmiljöproblem. Rektorer har en nyckelroll i förändringsarbetet med att minska administrationen i skolverksamheten. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka utmaningar i förändringsarbetet med att minska administration inom den kommunala skolan. Studien består av semistrukturerade intervjuer av rektorer inom kommunala gymnasieskolor i Uppsala kommun, tillsammans med granskning av kommunala styrdokument. Resultatet av studien indikerar att hinder för att minska administrationen i den kommunala skolan främst består dels av en bristande informationsdelning från huvudmannen kring målsättning och tillvägagångssätt för att minska administration. Dessutom identifierades hinder i den institutionella kontext som rektorerna befinner sig i, vilket påverkar och begränsar deras handlingsutrymme. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)