Bland skandaler och muthärvor - Hur anser allmänheten att förtroendekriser skall hanteras?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Syftet med denna c-uppsats är att kartlägga existerande teorier inom hanteringen av förtroendekriser. Vidare vill vi undersöka allmänhetens uppfattning om de befintliga teorierna i ämnet. Målsättningen är att förstärka eller utveckla teorin inom området förtroendekriser så företag kan applicera denna i verkligheten och få en bättre fungerande krishantering. Hur anser allmänheten att förtroendekriser skall hanteras? Denna uppsats är skriven ur ett deduktivt perspektiv. Vi har genomfört en kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning. Empirin grundas dels i den genomförda undersökningen på 200 st. respondenter och dels på de verkliga företag som undersökningen av förtroendekriser är baserad på. Krishantering sköts enligt allmänheten ej helt tillfredställande och vår undersökning har fastställt att sanning och öppenhet är två viktiga nyckelbegrepp. Ny information som framkommit av undersökningen är att allmänheten ser en nytta med att använda sig av syndabockar. En kombination av olika krishanteringsstrategier är enligt allmänheten att föredra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)