Perspektivet levd religion i grundskolan : En studie om hur religion förmedlas i ett urval av läromedel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur levd religion förmedlas i två läromedel för samhällsorienterande ämnen för årskurserna 1-3 och två läromedel för religionskunskapsämnet för 4-6. För att analysera hur levd religion framställs i text och bild i läromedlen har en kvantitativ innehållsanalys genomförts. Läromedlens innehåll undersöktes utifrån ett kodningsschema med utgångspunkt i Daniel Enstedts och Katarina Planks (2018) beskrivning av de sju dimensioner som synliggör perspektivet levd religion genom den religiösa individens vardag. Två av Robert Jacksons (2016) tre nivåer, Gruppnivå och Individnivå, används i analysen för att urskilja från vilken nivå information förmedlas. Analysen skildrar att levd religion presenteras utifrån individ och gruppnivån, vilket skiljer sig mot tidigare forskningsresultat. Textanalysen visar på snarlika resultat i de fyra läromedlen, medan bildanalysen förmedlade en större variation i vilken utsträckning levd religion gestaltas. Slutsatsen som dras utifrån studien är att läromedel inkluderar perspektivet levd religion, något som stämmer överens med läroplanen och motsvarar önskemål från elever som framkommit i tidigare studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)